SLOVENSKÁ POĽOVNÍCKA KOMORA
<br/>Štefánikova 10, 811 05 Bratislava
<br/>
<br/>
<br/>Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja SR
<br/>Sekcia lesného hospodárstva a spracovania dreva
<br/>Odbor lesného majetku a poľovníctva
<br/>Dobrovičova 12
<br/>812 66 Bratislava
<br/>
<br/>
<br/>Vaša značka Naša značkaVybavuje/tel.Bratislava
<br/> SPK-294/201002/5720331109.09.2010
<br/>
<br/>
<br/>Vec:Pripomienky k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopåňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
<br/>
<br/>Na základe Vášho dožiadania Vám zasielame tieto pripomienku k návrhu novely zákona o zbraniach a strelive.
<br/>
<br/>1)Nesúhlasíme s tým, aby sa v zmysle bodu 4 novelizačného návrhu opätovne zaviedli pre držiteľov zbraní a streliva povinné psychologické vyšetrenia.
<br/>
<br/>Odôvodnenie:
<br/>Povinné psychologické vyšetrenia boli už do zákona o zbraniach a strelive začlenené, avšak nepriniesli prakticky žiadny prínos, okrem ekonomického prínosu pre psychológov, ktorí mali týmto zabezpečený pravidelný príjem. Komora psychológov, ani orgány Ministerstva vnútra SR nikde neuviedli rozbor, v zmysle ktorého by došlo k aspoň čiastočnému poklesu trestných činov páchaných legálnym držaním strelných zbraní. Predchádzajúca verzia zákona, ktorá zaviedla povinné psychotesty, bola vyslovene vágna a iná prakticky ani nemohla byť. Výsledky psychotestov totiž nie je možné objektívne a relevantne zdokladovať a tobôž zaručiť ich platnosť na dobu 5 rokov. Je to veľmi dlhé obdobie a počas tejto doby v psychike jedinca môže prísť k zásadným zmenám. Odhliadnuc od uvedeného sme však počas platnosti tohto ustanovenia zákona o zbraniach a strelive zistili, že zo strany komory psychológov, ani MV SR neexistovala žiadna kontrola. Občan išiel k psychológovi, ktorý mu oznámil, že podmienky pre držbu zbraní nesplnil. Následne išiel k druhému, prípadne k tretiemu psychológovi, ktorého mu doporučil kamarát, a po odovzdaní určitého všimného mu tento psychológ príslušné potvrdenie vydal. Postihnúť však tohto úplatného psychológa nebolo možné, pretože výsledky psychologických testov nie je možné podľa objektívnych numerických kritérií prakticky porovnať. Obrana tohto psychológa v praxi znela, že u kolegu, u ktorého prvýkrát neuspel, bol v tej chvíli v krátkodobom dočasnom rozpoložení, ale u neho stanoveným kritériám vyhovel. Vzhľadom na uvedené povinné psychologické testy považujeme za nadbytočné a neúčinné a navyše pri predpokladanej cene 50,- € za psychotest budú zbytočne zaťažovať občana. V zmysle trestnoprávnych predpisov sa za zbraň považuje každý predmet, ktorým možno zvýšiť nebezpečenstvo útoku voči životu a zdravia občanov. V zmysle tohto ustanovenia zbraňou je i auto, sekera, nôž, krompáč, podľa logicky tohto návrhu by sa mali psychotestom podrobiť i všetky osoby, ktoré tieto predmety používajú. V prevažnej väčšine vrážd, kedy došlo k stratovému konaniu voči blízkej a príbuznej osobe, páchateľ, ak by nemal pri sebe strelnú zbraň, použil by iný vražedný predmet. Vzhľadom na uvedené považujeme tento návrh len za rýchly a pokrytecký, ktorý nerieši podstatu problému, ktorý vznikol z jednej náhodnej udalosti.
<br/>Vzhľadom na to, že podľa súčasných cenových relácií bude cena jedného psychologického posudku minimálne 50,- €, nemôžeme súhlasiť s prílohou „Vplyvy na podnikateľské prostredie“ v bode 3.5., podľa ktorého sa nepredpokladajú spoločensko-ekonomické dôsledky navrhovanej právnej úpravy. Dopad na jedného občana s držiteľom zbrojného preukazu za 5 rokov zaplatí min. 50,- €, teda minimálne 10,- € ročne.
<br/>
<br/>2)Nesúhlasíme s tým, aby sa v zmysle bodu 6 návrhu podľa navrhovaného znenia § 23 skrátila doba platnosti zbrojného preukazu na 5 rokov.
<br/>
<br/>Odôvodnenie:
<br/>Platnosť zbrojného preukazu bola predchádzajúcou novelou predåžená z 5 na 10 rokov, aby sme zbytočne administratívne i finančne nezaťažovali občanov. Tento návrh opätovne zavádza 5 ročnú platnosť zbrojného preukazu, to znamená, že občan musí v o polovicu kratšom období absolvovať celú administratívnu tortúru, pričom v tomto návrhu novely zákona nie je návrh na zmenu a doplneniu zákona o správnych poplatkoch, podľa ktorého by občan za o polovicu kratšie obdobie platnosti zbrojného preukazu mal zaplatiť o polovicu nižší správny poplatok. V praxi to znamená, že správny poplatok za vydanie zbrojného preukazu sa týmto návrhom zvyšuje o 100 %, pričom však v tomto návrhu sa nepravdivo uvádza, že tento návrh nebude mať žiadny sociálno-ekonomický dopad.
<br/>
<br/>
<br/>
<br/>
<br/>
<br/> PaedDr. Imrich Šuba
<br/> riaditeľ SPK