Pekný deň.
<br/>Niekoľko rokov späť som začal intenzívne pracovať v orgánoch PZ, SPZ a neskôr aj v štátnej správe na úseku poľovníctva. Dobré poznám vývoj v oblasti poľovníctva na Slovensku a mám dosť skúsenosti pri transformácii poľovných revírov na vlastnícke vzťahy. Tam, kde dali si poľovníci povedať, vysvetliť zákony sa prevádzal výkon práva poľovníctva takmer bez obmedzenia aj po prijatí novely zákona 23/62 Zb. o poľovníctve. Podmienkou bolo, to som zdôrazňoval, nestavať sa záporne k žiadostiam vlastníkov o členstvo v PZ. Tam kde to fungovalo, dodnes sa vykonáva právo poľovníctva skoro bez problémov. Slovo " skoro" som použil preto, lebo problémy prinášala pre nich len novoprijatá legislatíva. Vo svojích predošlých prispevkov som sa snažil upozorniť na tieto skutočnosti, zdá sa, že nadarmo. Nechcem plytvať časom, preto uvediem niekoľko postrehov, ktoré aj tak možno vyvolajú reakciu u niektorých poľovníkov, ktorí tvrdia o sebe ( vidieť to na ich prispevkoch v tomto fóre ), že v legislatíve sú doma.
<br/>1. Súčasný stav zapričinila aj takmer dokonala neznalosť predpisov jak radových poľovníkov, tak funkcionárov PZ, SPZ a teraz aj SPK, keďže funkcionári SPK = funkcionári SPZ, s tým sa dá len súhlasiť, výsledok je jasný.
<br/>2. V súvislosti s vyššie uvedeným, chcem vyzdihnúť účastníkov fóra viď " PAPO", s ktorými sa dá skutočne na úrovni k veci diskutovať v zmysle platnej legislatívy. Ale aj o návrhoch riešenia pre nápravu súčasného stavu. Bohužiaľ je ich málo.
<br/>3. Ak by funkcioári čítali zápisnice z PZ predkladané na okresné organizácie, zistili by neúmerné množstva uznesení prijatých v rozpore s právnymi predpismi, čo prináša len hnev a vnútorné problémy v poľovníckych organizáciach a z toho vyplývajúcu nejednotu, následne disciplinárne spory, či nenavisť voči úchadzáčom o členstvo z radov vlastníkov poľovných pozemkov. Teda nedokonala činnosť, nesprávne posúdzované poklesky, neodbornosť disciplinárnych orgánov SPZ, teraz aj SPK, rozhodne neskrašľuje obraz dnešného stavu poľovníctva. Pozn.: člen predstavenstva mi osobne povedal, že či on je tam na to, aby čítal to množstvo zápisníc.
<br/>4. Takmer bezzaujmová účasť členov predstavenstiev na zasadnutiach a čím rýchlejšie vypitie kávy, zjedenie chlebíka a odhlasovanie všetkého čo je predložené, len čím skôr domov, alebo ak chcete do revíru - toto je obraz činnosti na týchto zasadnutiach. Tu by si mali spýtovať svedomie všetci, resp. väčšina tých, ktorí sú zvolení do tohto orgánu. Obdobne to platí o radach SPZ. Ale aj členovia PZ, ktorí návrhujú ľudí zo svojích radoch pre túto prácu!!!
<br/>5. K poľovným lístkom: Presún agendy bol len oklieštením štátnej správy s cieľom jej postupnej likvidácie - to som uviedol aj v pripomienkách k zákonu - a verte, že to bude. Prečo, lebo do štátnej správy nie je možné dosadzovať ľudí bez praxe, bez odbornosti, bez záruky dodržiavania zákona, len na základe politických, alebo ak chcete až farizejsko-eštebáckých pokynov, rodinných zväzkov. Títo ľudia jednoducho čušia, k aktuálnym problémom nediskutujú, lebo nerozumejú veci - doslova realizujú len ciele politických skupín, ktoré ich nominovali a doslova aj za cenu porušovania legislatívy.
<br/>Presún agendy ochudobnil akurát štátny rozpočet o správne poplatky vyberáne LÚ každoročne o počet vydaných a predlåžených poľovných lístkov x suma za úkon. Návrh zákona však uvádzal, že uvedený presún agendy nemá vplyv na štátny rozpočet. Nikto, ani p. Lebocký tento môj argument nebral vážne. Výsledok, príjem za poľovné lístky sa stal tiež príjmom SPK. A funguje to, čuduj sa svete!!! Nestačí toto, ešte aj členské v SPK závislé od výmery pozemkov v poľovnom revíri, to ako keby členské v lekárskej či sesterskej kmore bolo od počtu chorých ošetrených ľudí - beda tým lekárom čo ich majú veľa.
<br/>6. Funkcionár SPK = funkcionár SPZ, dá sa to vysvetliť aj takto:
<br/>Plat s SPK + plat s SPZ = celkový príjem lepší ako len s SPZ
<br/>poľovnícka organizácia je zložkou SPK, teda funkcionár SPZ je sam tým istým funkcioárom SPK ( mne sa to javí ako konflikt záujmov, či sa dakomu páči, alebo nie vo všetkých oblastiach činnsti a úloh SPK uvedených v zákone, či stanovách ).
<br/>7. Podľa predstav legislatívcov SPK by mala zastrešovať všetkých poľovníkov, teda aj tých čo idú mimo SPZ, z tým možno súhlasiť, ale nie takými pravidlami, ako to vyriešil nový zákon rýchlo streskaný, len aby dačo bolo. Tento zákon je zlý, členstvo v komore musí všetkých objektívne prinášať osoh, nie zviazovať ruky, zvýšovať náklady organizácii
<br/>a zneprijemňovať život najmä organizáciam mimo SPZ. Členmi mali byť napr. len výlučne PZ, ale hrozil tu evidnetný zánik aj tak nepotrebného SPZ. Citíte, niekde pomoc SPZ, ja nie. Citím len platby, kontrolné streľby a množstvo iných povinnosti!!!
<br/>7. Kontrolné streľby, súhlasím, ak áno, ale len pre členov, ktorý dlhodobo nevykazujú výsledky pri plnení plánov lovu aj napriek niekoľkonásobne prideleného povolenia na odstrel. Oslobodil by som tých, ktorí v zázname o love evidentne úspešne sa podieľajú na odstrele zveri ( samozrejmä kritéria treba stanoviť objektívne ).
<br/>8. Ak človek pozrie registráciu PO na lesných úradoch, zistí, že SPZ tam vystupuje viackrát ( SPZ, SPZ s nejakým doplnkom názvu a pod...). Ak organizácia je zložkou SPZ, nezaleží na rôznych doplnkoch názvu, v registrácii LÚ už nemá čo robiť!!!
<br/>Záver: Je právdou, že zastrešenie všetkých musí byť z titulu zastupovania na vonok, z titulu jednostnosti vystupovania poľovníkov, ich reprezentácie i možnosti ziskávania financii formou dotácii, ale nie za cenu takejto komory ako funguje v súčasnosti. Ak by v diskusii na tomto fóre odzneli rozumné názory mohli by byť dobrým podkladom k riešeniu problému a verím, že ľudia znalí veci by sa aktívne k tomu pripojili. Musí byť však ochota a vôľa aj z radov terajších predstaviteľov ŠS a SPZ či SPK. Ak to pôjde po terajších snemoch tak ďalej, potom mi prepáčte, že som Vás pripravil o čas mojími postrehmi. Ubezpečujem Vás však, že všetko čo som uviedol je čerpané so skutočného života poľovníkov na Slovensku, stojím si za tým na 100%.