Po zvážení návrhu na tvorbu revírov podľa katastrálnych území, som dospel k takejto právnej úprave. Je samozrejme v hrubých črtách, ale paragrafové znenie by tieto základné zásady malo zaručovať. Nezaručujem že sa to bude každému páčiť, ale očakávam otázky resp. protinávrhy.
<br/>Takáto úprava mi vychádza z toho, že každý má právo poľovať, ale vzhľadom na vlastnícke vzťahy, vzťahy k regiónu, rodnej obci, k rodnej prírode, k zodpovednosti za svoje životné prostredie, znalosť pomerov, poznanie ľudí, dostupnosť v prípade starostlivosti o zver, je potrebné stanoviť určité poradie, určitú prednosť, (preto ten postup na dopåňanie členov).
<br/>Takéto zásady by vyriešili aj to, aby si zo spoločného bohatstva nerobili zábavku a biznis malé skupinky ľudí, ale umožňujú čo najviac občanom podieľať sa na výkone práva poľovníctva a tým aj zveľaďovaniu tohto bohatstva. Týmto je zaručená aj väčšia kontrola dodržiavania zákonov, keď sa navzájom pozná a kontroluje viacej ľudí v revíroch.
<br/>Ďalej je tu veľmi zásadná otázka, ktorú doterajšia právna úprava (aj navrhovaná) rieši veľmi nedostatočne. Forrmulácia, že vlastník poľovných pozemkov môže vykonávať právo poľovníctva je veľmi nešťastná, lebo právo poľovníctva nemôže vykonávať nejaká s.r.o, ani lesný závod, ani urbárske spoločenstvo, ani poľovné združenie, ale iba človek. Fyzická osoba. Preto užívateľ poľovného revíru poľovné spoločenstvo - by bolo ustanovené zo zákona - ako právnická osoba, ale tvorili by ju zo zákona, (tú právnickú osobu) fyzické osoby, určené zákonom - ktorým patrí právo poľovníctva a ktorí toto právo budú môcť fyzicky vykonávať. O toto tu ide. Kto má na to právo ?
<br/>
<br/>1.Právo poľovníctva patrí občanom SR, ktorí sú členmi poľovných spoločenstiev ustanovených podľa tohto zákona a vykonávať ho možno iba podľa tohto zákona a predpisov vydaných na jeho vykonanie.
<br/>2.Právo poľovníctva možno vykonávať len na poľovných pozemkoch, ktoré uznal OLÚ za poľovný revír,, zverník atď.... ( Revír by bolo katastrálne územie obce. Pozemky patriace štátu by patrili do „súkromného revíru“. Ak by revír nedosahoval potrebnú veľkosť (možno s ohľadom na veľkosť obce) pričlenili by sa k nemu v potrebnej miere pozemky štátu. Ak by kataster obce bol taký veľký, že štátu by patrili vzdialené pozemky o veľkých výmerách, tak tie by si samozrejme ponechal štát. „Čisté!. Zo štátnych by sa iba doplnila primeraná výmera. Štátu by ostali iba pozemky ktoré má, ale zmenšené - „očistené“ od súkromných pozemkov. Tu by bolo potrebné možno upraviť aj maximálnu výmeru, lebo v prípade 10000 ha, by bolo sto členov veľa, ale tých 50 - 60 je reálne. Teraz už také existujú, cca 6000 ha a cca 60 členov a tie by sa v podstate ani nezmenili).
<br/>3.Užívateľom revíru je právnická osoba - Poľovné spoločenstvo - jeho postavenie, registráciu, členstvo, orgány by boli upravené zákonom (podobne ako je to v zákone o pozemkových spoločenstvách).
<br/>4.Členovia spoločenstva sú (by boli zo zákona, ak by mali záujem, na rozdiel od pozemkových spoločenstiev, kde členom sa zo zákona stáva každý majiteľ podielu) občania - majitelia pozemkov a majitelia podielov v pozemkových spoločenstvách, alebo v iných právnickych osobách (s.r.o.), rodinných majetkoch vlastniacich poľovné pozemky, ktorí majú poľovný lístok. Členovia spoločenstva sú aj občania s poľovným lístkom s trvalým pobytom v katastri obce. Členovia spoločenstva môžu byť aj občania kraja ? - Počet členov do zákonom stanoveného počtu ( 1 člen na 82 ha? ) by sa na základe žiadosti doplnil zo zákona členmi s trvalým bydliskom v okrese. Keby bolo málo tak z pôsobnosti OLÚ. O členstve ďalších členov by rozhodovala členská schôdza. Všetci členovia by mali rovnaké práva a povinnosti.
<br/>5.Občan má zo zákona nárok iba na členstvo v jednom spoločenstve. Člena, ktorí má členstvo v dvoch alebo viacerých spoločenstvách, môže členská schôdza zo spoločenstva vylúčiť. (Teda môže tam byť, ale nemá zo zákona na to nárok tak ako ostatní.)
<br/>6.Výkon práva poľovníctva patrí členom poľovného spoločenstva. Člen spoločenstva nemôže svoje právo poľovníctva prenajať ani iným spôsobom postúpiť inej osobe. (teda s právom poľovníctva sa nebude môcť obchodovať)
<br/>7.Majiteľovi pôdy - právnickej alebo fyzickej osobe, ktorá je súčasťou poľovného revíru patrí náhrada za užívanie pozemku na poľovné účely, stanovená zákonom, alebo vykonávacím predpisom. Za fyzickú osobu sa nepovažuje majiteľ podielov v pozemkovom spoločenstve ani spolumajiteľ nejakej spoločnosti, ktorá vlastní pozemky v poľovnom revíri. Za právnickú osobu ako majiteľa pozemkov pre účely tohto zákona, sa považujú pozemkové spoločenstvá a ostatné právnické osoby, vlastniace pozemky v poľovnom revíri. (teda náhrada za užívanie pozemku na poľovné účely - nie nájomné !!!!!!!!!!! by sa platilo urbárskej spoločnosti, štátu, družstvu, obci atď. Fyzickej osobe, iba ak je jediným vlastníkom)